fredag 4. mai 2012

Dag 33-34: Otta-Rondane SPA-Hviledag Rondane SPA

11 km
2 t og 15 min

Idag skal vi vekk fra Otta city, og opp på fjellet igjen til Rondane Spa. 11 km, hvorav 7 km er oppoverbakke. Foreldrene til Marita kommer, og vi får besøk av Ane, Wenche og Lena. Superkos å få besøk av familie og venner. Vi bestemmer oss for å ta Kongsveien fra Otta til Rondane Spa, den er 2 km kortere en Fylkesveien. Vi har ikke kommet så langt, men langt nok i forhold til å snu når Elisabeth innser at Ipoden ligger igjen i laderen på camping hytta. Elisabeth har jo latt Marita få høre det da Marita er sikker på hennes hodelykt ligger igjen på Olavsbu, og at det er utrolig nok det første vi har glemt igjen på turen. :-) Vi ringer Marita sine foreldre, og de plukker den opp på vei oppover. Lunsjposene våre som vi bestemte skulle være tomme når vi kom frem er nesten fortsatt like fulle....sånn går det når man får tak i mer fristenden mat på veien. Foreldrene til Marita og vi kommer omtrent samtidig. Vi bærer inn pulkbagger og depotkasse, snart skal det pakkes om... Litt prat, kaffe og dusj før Marita blir med foreldrene for å sjekke ut bassenget. Boblebad her også, og må vi jo ha vin!! Elisabeth reiser for å plukke opp Lena på toget.  Marita synes jo at bassengvannet er grisekaldt, men får bare en kommentar fra sin far om om at dette er ingenting i forhold til fjellvannene som venter i løpet av turen. Fine! Brr..kaldt...et par lengder i bassenget, og vi finner veien til boblebadet. Et forsøk på fotografering, men linsen dogger, et bra shoot av foreldrene Hunder. :-)  Etterhvert dukker Ane og Wenche opp, og vi er klare for middag. Tidenens raskeste 3 retter sådan. Et par busslaster med turister ruller inn, og er klare for middag og bassenget. Selv avslutter vi kvelden med mye fjas før leggetid..og på enkelte rom fortsetter praten til ut i de sene nattetimer. :-)

Marita våkner 5.30. Wenche skal i møte så de må dra tidlig. Tusen takk for besøket jenter, vi sette stor pris på at dere tok turen. :-) Prøver å sove igjen, og kl 6 våkner buss turistene....bråk og smelling med dørerer..Etter frokost er det klar for ompakking. Alt som skal i sekken veies til det minste gram, sekkene må være så lette som mulig. Det er ikke klær som veier, og vi mener selv vi har med minimum det vi må ha med. Kan vi ta ut noe? Hjernene våre har ikke tenkt så mye eller måtte tatt stilling til så mye siden vi dro fra Bergen. Rullgardinen er på vei til å gå ned, men nei, fokus, dette må vi fikse.  :-)  Marita finner igjen hodelykten sin, men innser at såpen mest sannsynlig står igjen i dusjen på Spiterstulen... Vi er rimelig oppgitte over all maten vi sender i retur og som vi ikke har spist på etappen. Vi pakker mat for 8 dager, 8 kg. Badevekten forteller oss at vi må spise mer, selv om vi synes vi spiser over evne til tider så e det ikke nok. Elisabeth har knekt 2 kg siden Lindesnes og Marita 5 kg. Nå blir det full skjerpings, det kan ikke akkurat fortsette i samme tempo. En annen motivasjon for å spise er jo at sekkene blir lettere, i teorien skal sekken være 8 kg lettere når vi kommer til Røros. Vi skal gjøre vårt beste. :-)  Endelig får vi kontroll over utstyret som skal sendes med foreldrene til Marita, og de kan reise. Vi takker nok en gang så mye for besøk og god hjelp. :-) Etterpå innser vi at vi må hvile, hjernecellene er helt utslitt. :-)

Vi har vært litt frem og tilbake om vi skal ha med ski eller truger videre, da det er flotte skiforhold i Rondane fortsatt. Begge to er veldig giret på å ta truger for å spare vekt og bæring av ski ned til Folldal. Og vi har jo aldri gått på truger før, men med vår innstilling så er vi jo sikre på at dette e noe vi klarer lett. ;-) Trugene kan vi kanskje sende hjem når vi kommer til Røros, samt spade og snøplugger. Det hjelper på vekten. Sekkene vi går med, Bergans 90l og 100l veier 4-4,5 kg i seg selv. Vi er glad vi kun skal gå 10 km inn til Rondvassbu første dagen. Hyttene i Rondane er stengt pga villreinkalving så det blir teltliv gjennom Rondane, og og stort sett resten av turen til Røros, bortsett fra på Folldal fjellhotel, og vi sjekker inn på nok et spa hotel i Savalen. ;-)

Vi har vært på tur i en måned nå, i noenlunde kjente og siviliserte strøk, med noen unntak. Når vi passerer Rondvassbu beveger vi oss inn i områder ingen av oss har vært før. Det blir spennende! Motivasjonen og lysten på tur er fortsatt like bra som når vi startet og vi storkoser oss UTE!   :-) Nå går vi mot det ukjente og midnattsolen, vi gleder oss!

Planen er å være på Røros fredag 11 mai. Dit kommer foreldrene og søstrene til Elisabeth! Vi gleder oss til å treffe de igjen, og setter pris på at de vil ta den lange veien fra Sandane for å møte oss. :-)

Vi vil takke alle kjente og ukjente som følger med oss på bloggen og på Facebook. Vi setter stor pris på de positive tilbakemeldingene vi får, noe som bidrar til at vi blir enda mer motiverte til å dele dette fantastiske eventyret med dere. :-)